Sunday, February 05, 2017

Apa tinggal milik rakyat selepas kerajaan UMNO-BN? Lanjutan kontrak MAHB 35 tahun?

Kenapa kerajaan UMNO-BN melanjutkan kontrak MAHB untuk 35 tahun lagi? Siapa sebenarnya memiliki MAHB, yang merupakan satu syarikat yang disenaraikan di Bursa Saham - erti siapa saja boleh beli saham?

Adakah MAHB sebuah 'GLC', dan berapakah peratus saham dimiliki kerajaan Malaysia? Ingat bahawa, untuk masih lagi mempunyai 'controling interest', kerajaan Malaysia harus memiliki lebih 50% saham syarikat? Jika kerajaan tidak mempunyai 'controling interest', bagaimanakah kerajaan boleh mengawal MAHB?

Apakah pendapatan(bukan cukai) daripada MAHB yang diperolehi oleh kerajaan - rakyat Malaysia? Untung atau rugi? 

Bagi GLC - ia mestilah transparent dari segi pemilikan saham, pendapatan dan kerugian, dll - di mana maklumat ini patut wujud di laman web MAHB. 

Banyak penswastaan berlaku dan persoalan utama adalah berapa lagi tinggal pemilikan kerajaan Malaysia - justeru Rakyat Malaysia? Atau adakah semuanya telah 'terlepas tangan' pergi kepada individu dan keluarga tertentu...

Akhirnya, kerajaan (yakni kita rakyat Malaysia) sebenarnya tidak lagi ada aset...

Kenapa 35 tahun? Bukankah ini terlampau? Kini kerajaan baru mahu batalkan pun susah - kena pula membayar pampasan berjuta-juta atau berbillion ringgit? Sewajarnya, kontrak tersebut hanya dilanjutkan paling maksima 5 tahun...

Adakah MAHB kini mempunyai 'monopoly' pengendalian semua lapangan terbang? Tak bagus atau pandai - apa kata ada syarikat lain boleh memberikan perkhidmatan lebih baik dengan kos lebih rendah? Kini terikat dengan perjanjian 35 tahun?

MAS - seharusnya kita sudah belajar?

Pengalaman 1MDB - seharusnya sudah belajar...



Friday, 3 February 2017 | MYT 8:18 PM

M'sia Airports given 35 more years to manage KLIA, other airports


MAHB operates the KL International Airport, which has the highest passenger traffic among airports in the country at 52.6 million passengers last year.



KUALA LUMPUR: The Government has extended Malaysia Airports Holdings Bhd’s (MAHB) operating rights for the KL International Airport (KLIA) as well as the other designated airports by an additional 35 years.

The airport operator told Bursa Malaysia that the Cabinet had in December last year approved the extension of the operating period from the existing 25 years to 60 years.

MAHB received on Jan 27 a letter from the Transport Ministry dated Dec 28, 2016, informing it that the extension approvals were granted at a Cabinet meeting on Dec 21, 2016.

The approvals are subject to terms and conditions.

MAHB had signed the two original operating agreements with the Government (for KLIA operation and the operations of the other airports) on Feb 12, 2009.

A “negotiation committee” chaired by the Transport Ministry would be formed to negotiate the relevant new terms and conditions, MAHB said.

The committee will comprise representatives from MAHB, the Finance Ministry and other relevant Government agencies.

The new terms and conditions would subsequently be submitted to the Cabinet for its consideration and approval, said MAHB.- 3/2/2017

No comments:

Post a Comment