Saturday, September 30, 2017

Polisi Syarikat Milik Kerajaan dan GLC - yang memastikan tak ada peluang kleptocracy atau pelupusan wang rakyat?

POLISI dan perancangan mengatasi penyelewengan, kleptocracy, dan 'kehilangan duit rakyat' - di mana masalah ini nampaknya jelas berlaku di Malaysia...dalam kes berkaitan 1MDB, MAS, PROTON, FGV, dll...justeru apakah polisi/rancangan Pembangkang dan parti politik lain...Lapuran Audit Negara juga mendedahkan banyak contoh dalam Jabatan/Ejensi Kerajaan...kemungkin sama dalam syarikat milik kerajaan dan GLC...

Masalah Pertama - Tak ada pemantauan terus oleh rakyat (justeru kita hanya tahu selepas wang sudah hilang...)

AUDIT - kini AUDITOR GENERAL(Ketua Audit Negara) hanya wajib audit akaun perbelanjaan Kerajaan(Negara/Negeri/Kerajaan Tempatan) dan mengeluarkan lapuran kepada orang ramai(termasuk Parlimen, DUN...) - untuk kementerian, jabatan dan agensi kerajaan. Tidak ada OBLIGASI sama untuk syarikat milik kerajaan, sama ada milik penuh saperti 1MDB dan/atau syarikat milikan sebahagian oleh kerajaan dan/atau GLC. 

Kerajaan Persekutuan/Negeri boleh minta audit untuk syarikat sedemikian tetapi tak perlu dedah kepada Parlimen/DUN atau rakyat - ini kena tukar, di  mana AUDIT wajar akan termasuk semua syarikat milik kerajaan dan/atau GLC, yang harus didedahkan kepada rakyat...(tak ada lagi pengunaan Akta Rahsia Rasmi saperti yang digunakan dalam kes 1MDB dan syarikat berkaitan). Apa yang diperlukan adalkah pindaan undang-undang atau undang-undang bari di peringkat Persekutuan dan Negeri....[Kini banyak perhatian isu 1MDB...tetapi keadaan masih sama syarikat milik kerajaan negeri - kenapa undang-undang tak dipinda membenarkan audit penuh dimana lapuran audit didedahkan sepenuhnya kepada rakyat di Selangor, Penang dan Kelantan?)

PARLIMEN/DEWAN UNDANGAN NEGERI - Mesti ditubuhkan Jawatankuasa Parlimen/DUN terdiri daripada ahli politik kerajaan/pembangkang - di mana tugas mereka adalah untuk sentiasa memantau pergerakkan syarikat milik kerajaan dan/atau GLCKuasa diberikan untuk menerima aduan/maklumat, menjalankan penyiasatan, serta juga kuasa mengambil tindakan perlu termasuk tindakan jenayah...dan tindakan disiplin termasuk tindakan mendapatkan kembali 'wang rakyat' yang dilupuskan secara salah secara sengaja atau 'lalai'...

OMBUDSMAN - Ombudsman patut dilantik di peringkat Persekutuan, serta juga peringkat Negeri, dengan kuasa dapat masuk dan menyiasat bila-bila masa mana-mana Kementeria, Jabatan atau Agensi Kerajaan - termasuk juga syarikat milik penuh kerajaan atau agensi kerajaan. Kuasa pendakwaan harus diberikan kepada Ombudsman - tak perlu minta kebenaran daripada Pendakwa Raya (atau Attorney General). Ombudsman akan melapur terus kepada Parlimen/DUN - bukan kepada Perdana Menteri atau Menteri Besar.

TRANSPARENSI - Semua syarikat milik kerajaan termasuk GLC terpaksa secara terbuka menyatakan butiran pemilik(pemilik saham), serta pendapatan dan perbelanjaan, khususnya keuntungan tahunan dalam laman web syarikat. [Rakyat mesti tahu KEBERUNTUGANAN pelaburan duit rakyat melalui kerajaan...jika syarikat milik kerajaan untung...berapa untung, jika rugi, berapa rugi...). Pemilikan saham juga penting kerana kita mahu tahu sama ada masih milik kerajaan...atau telah 'senyap-senyap' sudah dijual kepada pihak swasta sama ada di Malaysia, atau dari luar negara saperti Cina, Arab Saudi, dll...

POLISI PENGAJIAN DAN ELAUN PENGARAH - Ini penting khususnya untuk syarikat milik penuh kerajaan, dan juga syarikat (yang dimiliki lebih 50% oleh syarikat atau ejensi kerajaan, termasuk syarikat milik kerajaan yang lain...) Adalah tidak wajar jika CEO dibayar RM500,000 sebulan - justeru, had gaji/elaun mesti ditetapkan - tak ada siapa yang harus diberikan gaji/elaun lebih daripada Perdana Menteri atau Penjawat Awam tertinggi...sekarang kita tak tahu berapa gaji pegawai dalam syarikat milik kerajaan ..Mengapa rakyat tak tahu gaji pekerja rakyat sendiri?

PENGARAH DAN CEO - Dalam mana-mana syarikat, kuasa ditangan pemilik (pemegang saham), justeru dalam syarikat milik kerajaan, ianya ditangan RAKYAT. Kuasa operasi dan perjalanan syarikat harian...adalah di dalam tangan PENGARAH syarikat ...justeru pemilihan PENGARAH amat penting ..mereka yang mengarahkan CEO dan pekerja syarikat yang lain ...Bila syarikat melakukan sesuatu kesalahan...atau mengalami kerugian akibat tindakan salah, yang bertanggungjawab adalah PENGARAH...dan seterusnya mereka yang lantik Pengarah...

Di Malaysia, kerajaan UMNO-BN nampaknya banyak lakukan kesalahan dalam aspek pemilihan Pengarah...kini bekas ketua polis negara dilantik jadi Pengarah(dalam Prasarana, syarikat terlibat dalam industri pengangkutan...) - Adakah bijak lantik orang tak ada pengalaman perniagaan, atau pengalaman dalam industri khusus yang dijalankan syarikat sebagai PENGARAH. Amalan melantik ahli politik(kadang-kadang MP atau ADUN), pemimpin/ahli parti politik, bekas 'penjawat awam,, kroni ...adalah mungkin tindakan BODOH - bukan untuk memastikan syarikat itu berjaya dalam perniagaan dan mengaut keuntungan...mungkin pula untuk niat sampingan memberikan 'hadiah/wang/prestige' kepada kroni atau kawan...Melantik pengarah kurang cekap atau arif adalah langkah pertama memastikan kegagalan syarikat ...mereka yang tidak boleh memberi arahan perlu kepada CEO atau Pengarah - apa gunanya?

Bila syarikat milik kerajaan - mesti dimasukkan beberapa wakil kerajaan sebagai Pengarah - baiasanya penjawat awam daripada Kementerian/Jabatan berkenaan ---Tujuan pengarah sedemikian adalah lebih untuk memastikan syarikat tak menyeleweng dari objektif...ini juga cara Kerajaan sentiasa tahu apa yang berlaku - kerana 'wakil' ini akan sentiasa melapurkan kepada Jabatan/Kementerian berkenaan...Penjawat Awam atau wakil ini TIDAK HARUS DIBAYAR Elaun pengarah..semua elaun diterima harus dikembalikan kepada kerajaan - kan dia sudah ada GAJI dan ini sebahagian daripada kerjanya...

PENGARAH - Sebaiknya ADUN,MP atau Senator tidak harus dilantik sebagai Pengarah - jika pun dilantik, gaji/elaun pengarah mesti dialirkan kembali kepada kerajaan ...Mengapa? Mereka sudah pun terima gaji/elaun cukup sebagai wakil rakyat. Jika mereka boleh dapat keuntungan wang lebih hasil lantikan sebagai Pengarah - ini mungkin membolehkan MB/PM menjana lebih 'kroni' yang setia kepada mereka tidak lagi kepada rakyat...kan 'kekayaan' tambahan akan jadi 'hadiah' kepada kawan..Parti politik, mungkin bila ada kerajaan campuran (PAS-PKR-DAP) mungkin juga mahukan orang mereka sebagai Pengarah untuk memastikan tak ada salahlaku ..tak ada penyelewengan daripada objektif parti/kerajaan...boleh ada mungkin satu Pengarah dari setiap parti untuk memastikan ini...tetapi Pengarah lain(atau majoriti) mestilah yang ada kepakaran perniagaan dan kepakaran menjana keuntungan...

Gaji/Elaun/Pekerja/Pengarah - tambah gaji/elaun ertinya tambah perbelanjaan - justeru kuranglah keuntungan syarikat yang merupakan milik rakyat. Justeru, tak harus ambil pekerja atau pengarah dari kalangan kroni/kawan tetapi mereka yang mempunyai kelayakan perlu saja... MB Selangor sebelum ini menimbulkan alegasi salahlaku dalam PKNS dan syarikat berkenaan mengenai perlantikan pekerja tertentu yang diberikan gaji terlalu tinggi (atau tinggi)...malangnya isu ini tidak disiasat sepenuhnya...dan tak tahu keputusan ..Adakah ini sebenarnya salahlaku pengarah membenarkan perlantikan pekerja dengan gaji lebih daripada yang wajar..{Paling baik, saperti gaji penjawat awam - mesti jada ketetapan gaji/elaun pekerja/CEO/Pengarah dalam syarikat milik kerajaan atau GLC)..

HARUS KITA INGAT BAHAWA SYARIKAT MILIK KERAJAAN ADALAH MILIK RAKYAT - DAN OBJEKTIF UTAMA ADALAH MENJANA KEUNTUNGAN MAKSIMA UNTUK RAKYAT ....bukan sama sekali digunakan untuk menjana kekayaan untuk kawan, kroni, parti politik atau orang tertentu... 

SYARIKAT MILIK KERAJAAN dan GLC harus memberikan contoh terbaik sebuah syarikat dari segi menghormati hak pekerja, alam sekitar, dan hak komuniti setempat...Pekerja dalam syarikat tersebut jangan dianiyai, dan dibayar gaji wajar dan adil. Pekerja mestilah pekerja tetap(regular) bukan pekerja kontrak jangka pendek yang tak stabil, atau pekerja (bukan employee syarikat) yang dibekalkan oleh pembekal pekerja('contractor for labour').

Syarikat Milikan Kerajaan atau GLC mesti menjadi CONTOH TERBAIK kepada semua syarikat swasta lain di Malaysia ...Adakah ini berlaku kini? 

JUSTERU, APAKAH POLISI PARTI PEMBANGKANG DAN PARTI POLITIK LAIN DI MALAYSIA BERKENAAN SYARIKAT MILIK KERAJAAN DAN GLC?

KALAU TIDAK ADA, KITA AKAN TERUS MENGHADAPI MASALAH DAN KERUGIAN KEPADA RAKYAT SAPERTIMANA TELAH BERLAKU DALAM 1MDB, MAS, FGV, PROTON,...WANG RAKYAT AKAN TERUS LUPUS...KEADAAN TAK AKAN BERUBAH? 

Apabila kerajaan pembangkang berjaya dalam PRU, dan mendapart kuasa memerintah di Negeri Pulau Pinang, Selangor, Kelantan, Trengganu, Kedah, Perak(?)....semua rekod/dokumen/keterangan terdedah sepenuhnya kepada kerajaan baru....Apa yang saya harapkan adalah bahawa kerajaan 'baru' akan segera menyiasat dan mendedahkan salahlaku yang dilakukan oleh kerajaan terdahulu, penjawat awam, orang perseorangan...khususnya yang menyebabkan salahguna wang rakyat...atau menyebabkan wang rakyat dilupuskan melalui kleptocracy, rasuah, penyelewengan, dll...dan seterus mengambil tindakan patut terhadap semua yang salah...sama ada tindakan 'jenayah' atau tindakan guaman yang lain... Wang yang hilang akan dicari dan didapatkan balik ...rumah/harta yang mengambil 'wang' atau menyebabkan wang dilupuskan akan ditarik dan dijual... TETAPI SEMUA INI TAK BERLAKU...MENGAPA? MENGAPA? 

Adakah kerana semua yang dikatakan Pembangkang adalah 'karut' dan tak berasas....ATAU ADAKAH KERANA POLISI PEMBANGKANG ADALAH UNTUK 'LUPA DAN MAAF' - saya berpendirian bahawa Yang bersakah mesti dihukum...wang yang diambil mesti didapat kembali...

Teringat juga kata Anwar Ibrahim....kononnya ada bukti yang akan didedahkan ...sehingga kini tak nampakpun...

MENGAPA? Adakah semua parti politik dan ahli politik sama saja ...KELIRU SAYA...

Adakah kerana orang baru masuk mendapatkan kuasa mahu terus gunakan cara lama untuk keuntungan diri dan kroni - justeru jangan kita dedahkan kesalahan terdahulu, ...lepaskan saja mereka yang lakukan kesalahan...biarkan saja mereka terus menikmati wang rakyat yang diambil...APA POLISI BARU?

'Saya bantu kamu...kamu pun bantu saya'...Bila UMNO-BN menang kembali Kedah dan Trengannu pun tak ada pendedahan salahlaku kerajaan PR ...pelik bukan. Nampaknya semua kerajaan, sama ada kerajaan UMNO-BN atau kerajaan 'Pembangkang' semuanya baik saja - tak ada salah lahu bila mentadbir...tak ada KLEPTOCRACY and pelupusan wang rakyat...ANIH BUKAN?

MESTI ADA POLISI BARU? MESTI ADA UNDANG-UNDANG BARU? MESTI ADA CARA BARU ...demi rakyat...demi menghalang kelupusan wang milik rakyat...

ADAKAH RAKYAT MALAYSIA MEMPUNYAI PILIHAN ....BERASASKAN IDEOLOGI, POLISI, PRINSIP...dalam blog ini saya telah membincangkan polisi Pencukaian, Polisi Pekerjaan dan Perhubungan pekerjaan, dan kini polisi syarikat milik kerajaan dan GLC...ada banyak lagi isu asas...polisi pendidikan, polisi kesihatan, polisi perumahan, polisi perkhidmatan awam, polisi TOLL,...

Apakah pilihan yang rakyat Malaysia - hanya pilihan orang dan parti...yang mengamalkan pendirian dan cara pentadbiran yang sama, yang akan menjana masalah sama...

Kalau dilihat...
Parti Pribumi Bersatu - semua pemimpin bekas UMNO, yang tubuh parti setelah disingkirkan oleh UMNO
Parti Keadilan Rakyat - berbilang kaum - tetapi ramai pemimpin juga bekas UMNO-BN
Parti DAP - ini pembangkang dulu dan dikatakan berbeda...polisi/ideologi/prinsip/cara pentadbiran - mungkin sama tetapi apa yang dijanjikan 'bersih,cekap dan amanah'
Parti PAS - kata ikut cara prinsip/nilai Islam tetapi tak ada penjelasan mengenai apakah perancangan khusus (bekas parti yang berpecah daripada UMNO asalnya)
Parti Amanah - parti bekas ahli dari PAS - keluar kerana kalah pilihanraya PAS?
PSM, PRM...

APAKAH SEBENARNYA IDEOLOGI/PRINSIP/NILAI/CARA PENTADBIRAN BARU....CUBALAH FIKIRKAN DAN DEDAHKAN SECARA KHUSUS KEPADA RAKYAT MALAYSIA...SEKARANG JUGA?

APAKAH PERUBAHAN KHUSUS YANG AKAN BERLAKU JIKA RAKYAT MEMILIH ANDA? Tak ada apa-apa - hanya kita janji lebih Bersih, Lebih Cekap, Lebih Beramanah...kita mahu lebih...

Memang rakyat mahu tolak UMNO-BN, mahu ambil yang baru atau alternatif...tapi tolong jangan pula sama caranya dengan kerajaan UMNO-BN...

 
 




 

Wednesday, September 27, 2017

PAS beri cadangan polisi CUKAI baru - Apakah polisi/rancangan CUKAI parti Pembangkang yang lain?

PENCUKAIAN (TAXATION) - adalah satu cara bagaimana kerajaan Malaysia9rakyat Malaysia) mendapat wang perlu...untuk tujuan digunakan untuk kepentingan dan kebajikan semua rakyat Malaysia. 

Ada banyak parti pembangkang hanya kata 'Hapus GST' tetapi tak ada penjelasan mengenai POLISI CUKAI yang akan bakal dikemukakan. Syabas kepada PAS kerana kini telah mengemukakan cadangan baru bagaimana mereka akan mengenakan cukai baru untuk 'wang simpanan korporat', dan untuk urusan jual-beli saham..yang dikatakan akan menjana lebih kurang RM13 billion untuk cukai 'simpanan korporat' dan lebih kurang RM45 billion untuk jukai belian/jualan saham ini setiap tahun. 

Bagus - ada cadangan khusus, dan polisi mengenai CUKAI - apa pula polisi CUKAI parti politik yang lain? Adakah cukai pendapatan yang kaya akan dinaikkan? Adakah cukai korporat akan ditambah? Rakyat Malaysia matang dan sedia menilai polisi dan rancangan mengenai isu CUKAI - kalau dinyatakan amat bagus, kita akan lebih senang mengundi anda...di PRU akan datang.

Apakah itu CUKAI? Apakah polisi kini? Adakah cukai harus di tambah, dan kerajaan mengambil alih oblibasi memastikan lebih banyak kebajikan untuk rakyat - Pendidikan dan Perkhidmatan Perubatan Percuma, dll  ...Sila baca seterusnya....

Individu hidup dalam komuniti bersama individu lain. Komuniti memungut sumbangan dari setiap individu untuk tujuan digunakan untuk kepentingan bersama ... mungkin membina jalanraya, menyediakan sekuriti komuniti, membantu yang lebih miskin, dll..Bagi negara, obligasi menyediakan kemudahan ini termasuk perumahan, perkhidmatan bekalan air, letrik, komunikasi, pembetungan, pungutan sampah, makanan/minuman, pendidikan, aktiviti sukan dan hiburan, jalanraya/jalan keretapi, pengangkutan awam, dll...Justeru, wang dipunggut daripada inidividu atau cara lain akan dibelanjakan memastikan semua angota komuniti dapat menikmati bersama ...

Hakikatnya adalah bahawa dalam setiap komuniti ada yang lebih kaya(lebih mampu) dan ada yang miskin...justeru, bagaimana 'cukai' dipungut? Kadar sama untuk semua ATAU kadar berbeda bergantung kepada kekayaan/kemampuan setiap orang. 

Menurut pemikiran neo-liberalisma(yang dahulu dikenali kapitalisma) - Semua orang harus bayar jumlah yang sama - baru adil. Kenapa saya yang pandai, bekerja lebih kuat dan mendapat pendapatan/harta lebih perlu bayar lebih berbanding dengan yang lain yang 'malas' yang ada pendapatan/harta yang kurang? Kalau saya mahu pi tengok pertandingan bola, perlu bayar harga tiket yang sama dengan orang lain...Kecenderungan UMNO-BN kini nampaknya ke arah neo-liberalisma ...yang mampu, dapat...yang tak mampu..kesian...

Menurut pemikiran yang ada yang menyatakan adalah 'sosialisma' - adalah adil bahawa mereka yang ada lebih terpaksa bayar lebih, berbanding dengan yang miskin yang perlu bayar kurang. Kalau dilihat kepada pendirian agama, contoh Islam dan Kristian, polisi yang diberikan adalah juga sama - yang kaya perlu bayar lebih daripada yang miskin - baru adil. Pembayaran berasaskan peratusan pendapatan...bukan nilai sama. Justeru, yang kaya bayar lebih...

Justeru, cukai yang dikenakan oleh hampir semua negara adalah bukan sahaja berasaskan peratusan pendapatan yang sama - TETAPI peratusan yang berbeda - yang kaya membayar peratusan pendapatan/pemilikan yang lebih tinggi ...yang lebih miskin, membayar peratusan yang lebih rendah...Jika dilihat di Malaysia, untuk cukai pendapatan 2016, ada kadar lain peratusan cukai bergantung kepada pendapatan...

Assessment Year 2016
Chargeable Income
Calculations (RM)
Rate %
Tax(RM)
0 - 5,000
On the First 2,500
0
0

5,001 - 20,000
On the First 5,000
Next 15,000

1
0
150

20,001 - 35,000
On the First 20,000
Next 15,000

5
150
750

35,001 - 50,000
On the First 35,000
Next 15,000

10
900
1,500

50,001 - 70,000
On the First 50,000
Next 20,000

16
2,400
3,200

70,001 - 100,000
On the First 70,000
Next 30,000

21
5,600
6,300

100,001 - 250,000
On the First 100,000
Next 150,000

24
11,900
36,000

250,001 - 400,000
On the First 250,000
Next 150,000

24.5
47,900
36,750

400,001 - 600,000
On the First 400,000
Next 200,000

25
84,650
50,000

600,001 - 1,000,000
On the First 600,000
Next 400,000

26
134,650
104,00

Exceeding 1,000,000
On the First 1,000,000
Next ringgit

28
238,650
..........

* Taxable Income - ini adalah untuk pendapatan setelah menolak pelepasan cukai sedia ada - hanya baki dianggap 'taxable income'....

ADIL - Saya fikir cara pencukaian sedemikian adalah adil ...tetapi ia boleh menjadi lebih adil jika kadar peratusan cukai untuk mereka yang lebih kaya ditambah lagi...di banyak negara, yang lebih kaya membayar cukai pada kadar 40% atau lebih...Tambahan pula, kadar lebih tinggi untuk mereka berpendapatan RM5 juta dan lebih, RM10 juta dan lebih, dan seterusnya...

Selain daripada cukai pendapatan individu, dan cukai pendapatan korporat - ada cukai lain, di mana setengah daripada cukai ini tak mengambil kira sama ada anda  kaya atau miskin, tetapi mengenakan cukai sama kepada semua orang bergantung kepada jumlah pengunaan...satu contoh adalah GST (Goods and Services Tax) - ini bukan cukai baru kerana sebelum ini pun sudah ada Sales Tax, Service Tax, dll...

GST baru yang diperkenalkan oleh kerajaan UMNO-BN - apakah masalah yang timbul dan mengapa?

Satu masalah besar dengan GST adalah ini adalah cukai yang perlu dibayar - sebelum barangan dijual(dan penjual mendapat harga jualan) dan sebelum bil perkhidmatan sudah dibayar oleh penguna perkhidmatan. 

Bila barangan sampai dikedai, cukai GST kena dibayar - SEBELUM pemilik kedai dapat jual kepada penguna dan mendapat nilai hasil jualan. Ini menjadi masalah besar kepada kedai, peniaga dan pemberi perkhidmatan kecil... PRA-BAYAR cukai sebelum mendapat bayaran jualan atau perkhidmatan adalah masalah besar ... akibatnya banyak kedai sudah tutup...

Masalah tambahan - keperluan mendapatkan komputer/mesin perlu untuk menjana resit yang jelas menyatakan jumlah GST yang dikenakan, serta menyediakan dokumen perlu dihantar kepada jabatan kerajaan - Ini melibatkan penambahan KOS menjalankan perniagaan kerana ramai terpaksa juga mengambil pekerja mahir melakukan kerja ini...

Sama ada perlu membayar atau tidak GST ini, bergantung kepada pendapatan dan bukan keuntungan... Kedai runcit, misalnya, banyak pendapatan ...tetapi keuntungan sikit kerana keuntungan kebanyakkan barangan dijual beberapa sen sahaja. 

Kedai kecil, dahulu jika dilihat banyak barangan, tetapi ramai tidak sedar bahawa kebanyakkan barangan bukan sebenarnya milik kedai..Banyak kedai membenarkan pembekal meletakkan barangan yang pekedai akan cuba jual - tak dapat jual, ambil balik sahaja...Tetapi kini, GST memerlukan pekedai membayar GST juga untuk barangan ini...Ingat bahawa kebanyakkan barangan 'saya simpan cuba jual' adalah barangan hasil syarikat tempatan yang kecil-kecil... kebanyakkan 'supermarket' besar dan/atau asing tidak mahu ambil barangan syarikat kecil tempatan sedemikian untuk dijual...akibat GST, banyak juga perniagaan kecil rakyat Malaysia terjejas...kerana kini kedai kecil tak sanggup lagi meneruskan sistem 'simpan saja cuba jual' lagi...

GST menambahkan keuntungan kepada kerajaan. Dulu, cukai 6% dikenakan di punca - iaitu syarikat yang menghasilkan produk, di mana nilai jualan produk di sini adalah rendah berbanding dengan harga jualan akhir kepada penguna di kedai...Sebab kilang jual kepada supplier(middle man)...yang mungkin jual kepada 'supplier lain'...dan 'supplier lain'...dan akhirnya sampai kepada kedai yang menjual kepada penguna ...setiap orang dalam rantai pergerakkan produk kena mendapatkan pendapatan(iaitu keuntungan) ...Kini GST dipunggut di semua peringkat...sampai ke kedai ...dan akhirnya tanggungan cukai barangan dibayar oleh penguna( sama saperti dulu tetapi kini jumlah GST perlu bayar jauh lebih tinggi...kerana GST dikira berasaskan harga jualan akhir kepada penguna...bukan harga jualan oleh syarikat pembuat kepada 'supplier pertama'...). Justeru, cukai GST tanggungan penguna sememangnya telah meningkat...

Kerajaan UMNO-BN, jika mahu boleh dengan senang sahaja meningkatkan cukai barangan diperingkat kilang pengeluar barangan ....Senang sekali, jika kilang dahulu dikenakan cukai jualan kadar 6 % berasaskan harga barangan di jual kepada 'pembekal' pertama, mungkin kerajaan boleh senang menukar ini kepada 6% berasaskan harga akhir ianya dijual kepada penguna ...tanpa menyusahkan pekedai atau pembekal...? 

Jika obligasi pembayaran cukai hanya timbul selepas barangan dijual dan telah terima bayaran daripada penguna, masalah yang diakibatkan GST tidak akan timbul....sistem PRA-BAYAR sebelum mendapat hasil jualan barangan/perkhidmatan yang menimbulkan masalah...

Adakah penguna membayar  lebih cukai untuk barangan akibat GST? YA - Jika dahulu, cukai perlu dibayar untuk barangan, berdasarkan, harga kilang jual - katakan RM100....kini terpaksa pula bayar cukai berasaskan harga jualan di kedai... yang mungkin RM200 atau RM300. Harga kilang pasti meningkat akibat kos pengangkutan, kos perkhidmatan/kerja pembekal...pekedai, dll...semestinya meningkat.... Jika harga barangan tambah 2 kali, kita kini membayar cukai dua kali berbanding dulu...Dulu 6% - kini mungkin 12-18%(atau lebih) harga jualan barangan di peringkat kilang...

Kos pekedai juga telah bertambah - belanja komputer/peralatan/pekerja tambah mungkin lebih kurang RM5,000-RM10,000 sebulan, dan tambah juga wang 'pra-bayar culai'(di mana belum lagi dapat wang jualan barang/perkhidmatan) - jadi KOS barangan/perkhidmatan akan naik - takkan kedai/peniaga mahu tanggung rugi...untuk kekalkan harga barangan rendah...Salah Najib dan UMNO-BN menuduh pekedai/peniaga menaikkan harga barangan...  Jangan lupa pembekal juga akan menuntut pembayaran segera daripada pekedai ...kerana tak boleh lagi 'tunggu saya bayar kemudian'..atau 'saya bayar jika berjaya jual, kalau tidak ambil balik saja...' - Sistem 'GST Baru' kerajaan UMNO-BN menimbulkan banyak masalah sampingan bukan sahaja kepada penguna tetapi juga kepada pekedai dan pembekal - ia mengubah cara perniagaan dijalankan.

'BATALKAN GST' - ini kini janji banyak parti politik jika mereka berjaya menang dalam PRU akan datang - Tapi persoalan yang tidak dijawab, adalah jika GST dibatalkan, apakah cara alternatif wang akan memperolehi oleh kerajaan untuk membayar untuk semua pembelajaan perlu kerajaan....

'Kebocoran', Rasuah dan Kleptocracy --- mengkin menyebabkan banyak wang rakyat (wang kerajaan) hilang begitu sahaja....Dulu, di kampung saya, Majlis Perbandaran dikatakan telah memberikan peruntukan RM100,000 untuk projek membina longkang untuk mengatasi masalah banjir kilat setiap kali ada hujan lebat...Kontraktor datang dan membuat kiraan kos pembinaan, yang beliau apabila ditanya beberapa penduduk adalah lebih kurang RM30,000...tetapi selepas itu Majlis Perbandaran kembali menyatakan wang yang diperuntukkan tak cukup....Apa? RM100,000 ribu untuk bayar khidmat kontraktor bernilai RM30,000????

Adakah penghapusan amalan 'kebocoran', rasuah dan salah guna ini yang nampaknya sudah berleluasa di semua peringkat kerajaan/pentadbiran cukup untuk menjana wang cukup untuk kerajaan - justeru tak perlu GST...tak perlu Tol? Apakah rancangan pembangkang mengenai cukai...Sekarang kita lihat kepada Selangor sebagai contoh, berapa tindakan yang telah diambil untuk merampas kembali wang yang telah dilupuskan secara salah atau 'kleptocracy' terhadap individu dan entiti yang bersalah? Berapa ramai penjawat awam yang telah dikenakan tindakan disiplin atau dibuang kerja kerana terlibat dalam tindakan salah ini secara langsung atu tidak langsung? Adakah polisi pembangkang...'maaf dan lupa' kesalahan lampau dalam pentadbiran UMNO-BN?

PAS kini ada mengemukan cadangan ...SYABAS. Cadangan adalah untuk cukai baru dikenakan untuk wang simpanan korporat...dan pembelian/jualan saham...harian. Jangkaan pendapatan yang akan dijangkakan adalah RM13 billion untuk cukai 'simpanan korporat' dan lebih kurang RM45 billion untuk jukai belian/jualan saham ini setiap tahun. Cadangan yang bagus...yang penting ada perancangan dan cadangan.

Apakah cadangan/rancangan khusus parti politik lain mengenai isu CUKAI ?

PAS to replace GST with tax on savings

 Published     Updated


Should PAS come to power, the party will replace the goods and services tax (GST) with an "Islamic taxation system" for corporate savings and stock trades.

According to PAS Ulama wing treasurer Mohd Khairuddin Aman Razali, such a system will only tax the rich and not the poor.


"(We propose) a tax on corporate savings at 2.5 percent. Bank Negara's figures show that RM1.6 trillion is kept by Malaysians.

"Assuming that one-third is corporate savings, at a rate of 2.5 percent per annum, the country will stand to reap RM13 billion," he said, according to Sinar Harian.
As for taxing stock trades, Khairuddin said there were 1.8 trillion transactions on Bursa Malaysia in 2016 and estimated that if each transaction was taxed at 2.5 percent, then the federal government would reap RM45 billion. 
He said an Islamic taxation system would be better than GST because the latter victimised the poor.



Debate on Putrajaya's imposition of the GST in 2015 was reignited after Prime Minister Najib Abdul Razak said Malaysia's six percent GST rate was far lower than India's multi-tier GST system, which can go up to 28 percent.

Najib also accused business owners of increasing the price of goods and services and putting the blame for this on Putrajaya. - Malaysiakini, 27/9/2017

ASEAN Statement and Malaysia's response statement - Rakhine and Rohingya?

What is happening in Myanmar is a  gross injustice and human rights violations, where some have even described it as an 'ethnic cleansing' exercise. More than 400,000 Rohingya have fled Myanmar... As Myanmar is part of ASEAN, the lack of ASEAN expression and action has been most embarrassing for ASEAN...and its members including Malaysia, Indonesia, Vietnam, Thailand, ...

ASEAN Chairman comes out with a lame statement about 'humanitarian aid' - and Malaysia immediately distance itself from that statement - see the Malaysian statement below?

Malaysia says that the ASEAN Chairman's statement is  '...a misrepresentation of the reality of the situation...' It also says, '...The statement also omits the Rohingyas as one of the affected communities...'

This is not a flood or an earthquake or a natural disaster - ASEAN needs to recognize this...ASEAN's 'consensus' policy which means it cannot say or do anything unless ALL ASEAN member states agree is foolish...and cripples ASEAN ability to act. This is the time for it to move away from this 'consensus' and allow ASEAN to act if the majority(or maybe a two third majority), especially is such human rights issues.

This a major problem that is still ongoing in the ASEAN region ...violence and killing is happening...About 400,000 of ASEAN people have been forced out of ASEAN... It is not simply a Myanmar problem - it is an ASEAN problem...

HUMANITARIAN AID alone is not enough... There is a need for a greater ASEAN response...

What response? Maybe an ASEAN Peacekeeping Force ...since one of the alleged perpetrators in this situation is the Myanmar Armed Forces...so maybe, it may be best to immediately bring in an ASEAN Peacekeeping  Force to stop the violence and killing...

The next step will be trying to resolve this 'problem' - maybe an ASEAN Commission of Inquiry should be set up, to first investigate and understand the issue, and then propose recommendations as to how it can be resolved.. It is better for ASEAN to resolve matters within its territory, rather than forcing some other to do this...

ASEAN needs to have stronger response - either Myanmar agrees to an immediate ASEAN Peacekeeping Force to stop the killing and violence, or ASEAN must consider more drastic actions against Myanmar including sanctions...and maybe even re-considering Myanmar's membership in ASEAN. 

The religious factor in this problem is a major concern, given the fact that many ASEAN member nations are Muslim majority nations, or have a significant Muslim population...and also a significant Buddhist/Hindu population...Myanmar citizens, including migrant workers, are also in many of ASEAN nations - prolonged violence and conflict as such is most dangerous and may have an impact on the peace and security in ASEAN, and its member nations. It cannot be ignored on the ASEAN policy of 'non-interference' in the affairs of member states...

 

ASEAN Chairman’s Statement on The Humanitarian Situation in Rakhine State

The Foreign Ministers of ASEAN expressed concern over the recent developments in Northern Rakhine State of Myanmar and extended their deepest condolences to all the victims and affected communities of the conflict.  They condemned the attacks against Myanmar security forces on 25 August 2017 and all acts of violence which resulted in loss of civilian lives, destruction of homes and displacement of large numbers of people.

The Foreign Ministers acknowledged that the situation in Rakhine State is a complex inter-communal issue with deep historical roots. They strongly urged all the parties involved to avoid actions that will further worsen the situation on the ground.  They are agreed that viable and long-term solutions to the root causes of the conflict must be found, including encouraging closer dialogue between Myanmar and Bangladesh, so that the affected communities can rebuild their lives.  The Foreign Ministers welcomed the commitment by the Myanmar authorities to ensure the safety of civilians, take immediate steps to end the violence in Rakhine, restore normal socio-economic conditions, and address the refugee problem through verification process.

The Foreign Ministers welcomed the launch of the Myanma Government-led mechanism in cooperation with the Red Cross Movement and the assistance from the international community in these endeavours.
The Foreign Ministers also underscored the importance of increased humanitarian access to the affected areas and that assistance be given to all affected communities.

The Foreign Ministers supported Myanmar’s humanitarian relief programme. The ASEAN Coordinating Centre for Humanitarian Assistance on disaster management(AHA Centre) will work with the Myanmar Government-led mechanism, which will deliver humanitarian assistance to all displaced inhabitants without discrimination.

The Foreign Ministers urged Myanmar to continue to implement the recommendations of the final report of the Advisory Commission on Rakhine State. They welcomed Myanmar’s establishment of a Ministerial Committee to implement the recommendations.

The Foreign Ministers were prepared to support the Myanmar Government in its efforts to bring peace, stability, rule of law and to promote harmony and reconciliation between the various communities, as well as sustainable and equitable development in Rakhine State.
. . . . .


YB DATO' SRI ANIFAH AMAN, MINISTER OF FOREIGN AFFAIRS MALAYSIA'S RESPONSE TO THE ASEAN CHAIRMAN'S STATEMENT ON THE HUMANITARIAN SITUATION IN RAKHINE STATE 

I refer to the ASEAN Chairman’s Statement on the Humanitarian Situation in Rakhine State, which was issued in New York on 23 September 2017.

Malaysia would like to disassociate itself with the Chairman Statement as we are of the view that it is a misrepresentation of the reality of the situation. In this regard, Malaysia has made known its concerns but they were not reflected in the Chairman Statement. Hence, the Chairman Statement was not based on consensus. The statement also omits the Rohingyas as one of the affected communities.

While Malaysia condemns the attacks against Myanmar security forces on 25 August launched by the Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA), subsequent ‘clearance operations’ efforts by Myanmar authorities was disproportionate that it has led to deaths of many innocent civilians and caused more than 400,000 Rohingyas to be displaced.

Malaysia expressed grave concerns over such atrocities which have unleashed a full-scale humanitarian crisis that the world simply cannot ignore but must be compelled to act on.

Malaysia strongly urge the Government of Myanmar to end the violence, stop the destruction to lives and properties, allow immediate unimpeded access for the delivery of humanitarian aid to the Rohingyas and all affected communities, and to resolve the Rohingya refugee problem. Viable and long-term solutions to the root causes to the conflict must be found in order for the Rohingyas and the affected communities to be able to rebuild their lives. We also urge Myanmar to fulfil its commitment to immediately implement the recommendations of the final report of the Advisory Commission of the Rakhine State.

Malaysia on its part has dispatched humanitarian aid to Bangladesh on 9 September 2017 and will continue to do more.

MINISTER OF FOREIGN AFFAIRS MALAYSIA
24 September 2017

Monday, September 25, 2017

Nyatakan sekarang apa polisi Pembangkang - untuk jaminan kerja dan kenaikan pendapatan pekerja Malaysia?

Apakah polisi parti politik yang akan bertanding PRU akan datang mengenai isu PEKERJAAN dan PENDAPATAN untuk pekerja dan keluarga mereka di Malaysia - yang akan menjamin pekerjaan dan pendapatan berterusan(yang akan meningkat ikut masa? Apa undang-undang yang akan digubal atau dimansuhkan? Kita mahu komitmen khusus - jangan hanya 'janji' yang tidak ada apa-apa rancangan khusus?

Pekerjaan dan pendapatan untuk rakyat Malaysia adalah objektif utama mengapa kerajaan Malaysia(atau negara lain) mahukan pelabur asing dan/atau syarikat milik warga asing masuk dan membina kilang di Malaysia. Rakyat Malaysia boleh mendapat pekerjaan dan pendapatan untuk pekerja dan keluarga mereka. Tetapi dengan kemasukkan pekerja asing, bilangan pekerjaan untuk rakyat Malaysia semakin lama berkurangan. Tambah pula, apa yang berlaku adalah persetujuan kerajaan yang mungkin akhirnya membenarkan syarikat asing mengunakan hampir sepenuhnya pekerja asing atau pekerja daripada negara dari mana syarikat itu datang...

Selain daripada itu, dahulu syarat telah juga dikenakan kepada pelabur asing mengunakan peratusan tertentu barangan hasil syarikat Malaysia oleh syarikat asing. Ini akan membantu penubuhan dan syarikat tempatan. Tetapi, kini syarat sedemikian tidak boleh digunakan lagi akibat Malaysia(di bawah kerajaan UMNO-BN) telah menandatangani perjanjian antarabangsa, dan bersetuju bahawa tidak ada lagi syarat sedemikian. Justeru, kini syarikat asing tak perlu lagi gunakan barangan hasil syarikat tempatan.

Selain daripada itu,  syarat dulu yang dikenakan adalah bahawa syarikat asing ini perlu mengambil peratusan tertentu pekerja Malaysia untuk jawatan pengurusan, tetapi ini juga akibat perjanjian antarabangsa, tidak boleh lagi. Objektif sedemikian adalah supaya pengetahuan pengurusan dan teknikal akan dipindahkan kepada rakyat Malaysia. Kini syarikat asing, boleh membawa masuk orang asing untuk jawatan pengurusan dan teknikal 100%  - justeru apa yang tinggal adalah pekerjaan biasa sahaja untuk rakyat Malaysia.

Justeru, rakyat Malaysia dan syarikat rakyat Malaysia, kurang beruntung berbanding dengan dahulu dengan kemasukkan syarikat luar negara ini. Kita kehilangan dari segi pekerjaan dan pendapatan untuk pekerja Malaysia, sumber pendapatan dan keuntungan kepada syarikat rakyat Malaysia, penyaluran pengetahuan dan skil teknikal kepada orang Malaysia khususnya di peringkat pengurusan dan teknikal changgih.

Apa yang tinggal untuk Malaysia  mungkin cukai korporat - yang bergantung kepada keuntungan pengeluaran. Tetapi, kebanyakkan syarikat asing mungkin akan menghasilkan barangan untuk syarikat lain di negara asal  - di mana harga jualan hasil mungkin akan direndahkan bila ianya adalah untuk syarikat mereka, di negara asal atau negara lain, dan justeru keuntungan rendah - justeru cuklai perlu dibayar pun rendah.  

Untuk menarik dan mengekalkan syarikat asing, Malaysia juga memberikan banyak kelebihan - mungkin juga kadar pembayaran pengunaan letrik, air, pembetungan, komunikasi pada kadar yang lebih rendah...Penyediaan infra-struktur untuk memudahkan pengangkutan dan lain-lain semua ditanggung rakyat Malaysia...

Tetapi cukai  dan pendapatan sedemikian mengalir masuk tabung kerajaan - bukan terus kepada pekerja dan keluarga mereka. 

Pendapatan terus kepada pekerja Malaysia dalam bentuk gaji, semakin lama berkurangan dengan penambahan pengunaan pekerja asing ...atau penambahan pengunaan automasi(di mana pekerja kurang diperlukan)...

Pekerjaan Tetap atau Regular(Sampai Umur Persaraan) akan memastikan penambahan gaji tahunan, serta juga penambahan hak pekerja --- cuti tahunan, cuti sakit...bertambah dengan tempuh pekerjaan. Jika terpaksa 'retrench'(atau buang kerja kerana tak perlu lagi), ada peruntukan bahawa majikan perlu membuat pembayaran faedah pemberhentian kerja ...di mana lagi lama tempuh kerja, lagi tinggi faedah pemberhentian ini.[Faedah pemberhentian kerja menjadi haki hanya sekiranya pekerja kerja lebih daripada 12 bulan). Ada juga hak bersalin - yang termasuk cuti berbayar 'maternity leave'...dan lain-lain. Pembuangan kerja pun hanya boleh dilakukan kerana sebab tertentu ...kerana telah melakukan salah laku atau pengingkaran kontrak(di mana pekerja ada hak membela diri)...TETAPI JIKA pekerja kontrak jangka pendek, kebanyakkan hak ini akan hilang...Ini sebab mengapa kontrak biasanya tidak lebih daripada satu tahun. [Malangnya, kerajaan UMNO-BN tidak menghalang pengunaan sistem kontrak jangka pendek ini...di mana ini boleh dilakukan melalui undang-undang - hak kerja 'regular'(tetap) boleh dipastikan untuk pekerja Malaysia)...

Syarikat asing  juga akan menambahkan GDP negara - yang ambil kira jumlah pengeluaran (ingat apa yang kerajaan dapat hanya cukai pendapatan - yang ambil kira keuntungan sahaja..kini lebih kurang 24% keuntungan? dan mungkin cukai-cukai/pembayaran lain ...)

On 10 April 2017, Malaysia released an Exemption Order (the Order) to formalize a proposal in the 2017 Budget1 to temporarily reduce corporate income tax rates based on incremental taxable income compared to the preceding year of assessment (YA).2 The Order exempts a “qualifying person”3 from payment of income tax on the amount of taxable income derived from business sources in the basis period, for YA 2017 and YA 2018 only.
The reduction in the corporate income tax rates would apply as follows:
Percentage of increase in taxable income from previous YAs
Percentage point in tax rate reduction (%)
Tax rate on incremental taxable income (%)4
5% - 9.99%
1
23
10% - 14.99%
2
22
15% - 19.99%
3
21
Over 20%
4
20

Pndapatan terus kepada pekerja Malaysia dan keluarga mereka, serta skil kepada rakyat Malaysia dari segi skil tinggi dalam bidang pengurusan dan teknikal, pendapatan syarikat milik rakyat Malaysia yang dahulunya ada pasaran pasti bila syarikat asing perlu gunakan produk syarikat Malaysia...semuanya sudah tidak ada dan berkurangan....

Pendapatan kerajaan berbeda daripada pendapatan terus kepada individu, keluarga dan juga entiti milik rakyat Malaysia ... kerana apa yang kerajaan diagihkan kepada rakyat ikut suka kerajaan...

Daripada pekerja asing, keuntugan boleh diperolehi kerajaan daripada pembayaran levitetapi kini  perkhidmatan mengutip levi dan proses permit (kini banyak telah diagihkan kepada syarikat tertentu - di mana banyak disyaki syarikat milik 'kroni' atau individu tertentu), bayaran pemeriksaan kesihatan (milik syarikat tertentu - FOMEMA pun dikatakan bukan lagi milik Malaysia), bayaran perkhidmatan remitances (ini pun untungnya pergi kepada bank dan syarikat yang menyediakan perkhidmatan ini)...kos penangkapan, penahanan dan deportasi pula kemungkinan ditanggung kerajaan .. dan pendapatan daripada denda kepada kerajaan.

Justeru, polisi kerajaan UMNO-BN mungkin kini tidak lagi menguntungkan rakyat Malaysia secara peribadi(atau keluarga mereka) 
- Pekerja, yang kini sudah hilang kemungkinan pengaliran pengetahuan dan skil diperingkat pengurusan dan skil teknikal tinggi sudah tidak ada atau berkurangan, kerana kini syarikat asing bebas mengunakan warganegara mereka sendiri atau warga asing untuk jawatan pengurusan dan jawatan memerlukan skil teknikal tinggi...  
-  Pekerja Malaysia juga telah kehilangan kerja gaji tinggi...dan paling penting HILANG jaminan pekerjaan tetap dengan hak gaji/hak yang meningkat tahun demi tahun...Apa-apa skil yang diperolehi dalam sesuatu pekerjaan 'hilang' gitu sahaja jika selepas tamat kontrak hilang pekrjaan dan terpaksa cari kerja lain - dan kemungkinan besar kerja lain yang ada bukan dalam industri sama dan ini juga tidak akan membawa tawaran gaji lebih tinggi... 

Kerajaan UMNO-BN menaikkan umur persaraan tetapi apa guna kepada pekerja yang tak ada kerja tetap..hanya kerja kontrak jangka tetap(biasa kurang 1 tahun)...sama juga penambahan hak bersalin(maternity/paternity benefits) - kerana majikan kemungkinan tidak mahu ambil pekerja yang kemungkinan akan bersalin dalam masa jangka kontrak...

POLISI PERLU:-

1- KERJA TETAP/REGULAR
- Undang-undang memastikan semua majikan memberikan kerja tetap kepada pekerja (Mungkin had boleh dikenakan untuk hanya membenarkan majikan mengambil kurang daripada 5-10% pekerja kontrak jangka pendek atau tenaga kerja yang dibekalkan syarikat lain(contractor for labour) )

- Kerja tetap/regular tak prejudiskan majikan 
- ada 'Probation'(harus dihadkan tak melebihi 3 bulan) di mana boleh majikan menilai kesuaian - selepas itu, bila didapati sesuai, pekerja akan dijadikan PEKERJA TETAP
- Pekerja boleh dibuang kerja jika melakukan kesalahan kerja atau pengingkaran kontrak..
- Jika Majikan PERLU mengurangkan pekerja - mereka boleh 'RETRENCH'  

- Kerja tetap/regular SANGAT penting untuk pekerja 
- kerana ia memberikan jaminan ekonomi kepada pekerja sekeluarga, penting sangat kerana kini ramai pekerja terikat dengan perjanjian pinjaman, yang memerlukan bayaran bulanan - jika gagal, akan hilang rumah, kereta, dll.
- penting kerana ada jaminan gaji tetap (dan akan naik secara minima) - di mana ini adil, kerana keperluan wang meningkat untuk pekerja sekeluarga setiap tahun..
- penting kerana ada kepastian kokasi tempat tinggal - membenarkan pekerja sekeluarga stabil dari segi hubungan masyarakat setempat, pendidikan anak-anak, memutuskan tempat kerja suami/anak, perancangan masa depan - termasuk membeli tanah/rumah tempat tinggal..., dll...

2. MEMASTIKAN PENAMBAHAN PELUANG PEKERJAAN SETEMPAT UNTUK RAKYAT MALAYSIA
- Polisi menentang 'automasi' - supaya pekerja Malaysia ada kerja. {Bila pungutan tol secara automatic pakai Touch n' Go - berapa ramai pekerja Malaysia hilang kerja, bila bank tambah pengunaan ATM, berapa ramai pekerjaan bank yang hilang,...). Apa yang penting adalah rakyat Malaysia ada peluang pekerjaan dan pendapatan di bandar/kawasan tempat tinggal mereka..
- Pekerjaan yang boleh dilakukan oleh warga tempatan harus terus diberikan kepada rakyat Malaysia - ini termasuk kerja di stesen minyak, dll...

3. UNDANG-UNDANG MENGHALANG PEKERJA KONTRAK JANGKA PENDEK DILEPASKAN PADA AKHIR TEMNPOH KONTRAK, justeru kontrak harus terus dilanjutkan sekiranya kerja yang sedang dilakukan masih wujud...(Majikan dihalang buang kerja selepas tamat tempoh kontrak, dan seterusnya ambil pekerja baru untuk buat kerja sama)

4. MEMANSUHKAN SISTEM 'CONTRAKTOR FOR LABOR'
- Polisi semua pekerja yang kerja di tempat kerja MESTI jadi pekerja majikan tempat kerja tersebut...

Kini, Presiden TRUMP, mahu membawa balik pekerjaan dan kilang-kilang syarikat Amerika kembali ke Malaysia... ini mungkin finomena baru ...di mana negara lain mungkin akan mula polisi sedimikan...di mana kilang syarikat asing akan gerak kembali ke negara masing-masing...

Kini pun, hakikatnya adalah syarikat asing bila masuk dan buka kilang ...ia bukan bererti kilang dan peluang pekerjaaan akan tetap di Malaysia...ingat motivasi syarikat dan perniagaan adalah keuntungan..keuntungan...berbanding dengan kerajaan di mana objektif utama adalah kebajikan rakyat Malaysia ...

Justeru, jika ada peluang keuntungan lebih baik di Thailand - syarikat asing akan terus pindah ke Thailand...atau negara lain. Syarikat/pelabur asing mengunakan situasi ini untuk mengugut...menuntut lebih dan lebih daripada setiap kerajaan termasuk di Malaysia...

Kerajaan UMNO-BN malangnya gagal membanguan cukup banyak syarikat Malaysia yang mampu mengeluarkan produk Malaysia - yang boleh memberikan peluang pekerjaan berterusan kepada rakyat Malaysia... Ada...tapi tak cukup.

APAKAH YANG BOLEH DITAWARKAN OLEH PARTI PEMBANGKANG UNTUK MENJAMIN HAK KERJA RAKYAT MALAYSIA, YANG AKAN MEMASTIKAN KERJA JANGKA PANJANG DENGAN KEPASTIAN GAJI/PENDAPATAN AKAN MENINGKAT, SEKIRANYA MENANG PRU AKAN DATANG?  

* Mansuhkan pekerja kontrak jangka pendek...atau hadkan pengunaaan kontrak jangka pendek oleh majikan kepada 5% - 10% > Semua Pekerja mestilah pekerja "Regular'...ada jaminan kerja sampai umur persaraan

* Mansuhkan sistem 'contractor for labour' - semua pekerja yang kerja di satu tempat kerja mestilah pekerja majikan tempat kerja tersebut...

...apa lagi..

Tolong maklumkan sekarang ...jangan nak tunggu keluarkan 'manifesto' seminngu dua sebelum PRU ...COMMIT SEKARANG...

Jangan hanya asyik berjuang meningkatkan kerusi parti akan bertanding dalam PRU akan datang sahaja...cukup sudah menyatakan kelemahan/kegagalan UMNO-BN - Masa sudah tiba untuk memberitahu apa secara khusus polisi baru yang akan dikemukan..dan langkah khusus yang akan dilakukan untuk menjayakan polisi sedemikian...jangka pendek(dalam masa 100 hari) dan dalam masa setahun...

Yang membimbangkan, adalah parti pembangkang tidak ada IDEA atau rancangan khusus mengenai apa pembaruan yang dibawa ...Habis PRU...akan bincang...dan bincang ...dan akhirnya PRU akan datang sampai..dan tak ada apa-apa yang berlaku...

Apakah kerajaan SELANGOR telah buat untuk pekerja...
- Adakah satu syarat menjalankan perniagaan di Selangor adalah keperluan menghomati unndang=undang dan hak pekerja...
- Adakah kerajaan Selangor segera bertindak cuba mengatasi ketidakadilan yang dilakukan majikan kepada pekerja...(senang kata ini semua 'masalah' kerajaan Persekutuan - tetapi yang jadi mangsa adalah rakyat di Selangor ...justeru kerajaan negeri mesti prihatin...dan bertindak..
- Apakah bantuan sementara diberikan kerajaan Selangor kepada pekerja yang hilang kerja (...benar ini di bawah bidangkuasa kerajaan Persekutuan - tetapi tidak ada apa-apa yang menghalang kerajaan Selangor memberikan bantuan kemanusian segera kepada pekerja yang hilang kerja...)
- Adakah kerajaan Selangor tidak berminat menjaga kebajikan mangsa ketidakadilan...
[Soalan sama kepada Kelantan dan Pulau Pinang...]


**OK ...yang lepas, boleh kita lupakan...kini nyatakan apa yang akan berlaku pada masa akan datang...

 



 

Sunday, September 24, 2017

4 Wakil Pekerja dalam Lembaga KWSP - Berjuang demi pekerja atau 'panas kerusi' sahaja?

Adakah MTUC dan/atau wakil pekerja dalam Board EPF/KWSP bertanggungjawab untuk kegagalan EPF memberikan dividend tahunan yang lebih tinggi...? Dengan adanya wakil pekerja dari MTUC dan CUEPACS, bolehkah kita menyatakan bahawa mereka juga bertanggungjawab semua kegagalan KWSP???

Pada masa ini, ada 4 orang wakil pekerja dalam Lembaga KWSP/EPF - yang bertangungjawab untuk semua aspek KWSP termasuk juga bagaimana wang KWSP dilabur atau digunakan?

Jangan lupa bahawa wang KWSP adalah 100% milik pekerja penyumbang KWSP - iaitu semua pekerja swasta dan mungkin pekerja sektor awam dan sektor lain yang tidak layak mendapat pencen, atau yang telah memilih menyumbang kepada KWSP...Majoriti adalah pekerja swasta...lebih kurang 6-7 juta penyumbang kini.

KWSP bertanggungjawab untuk melabur atau mengunakan wang tersebut untuk menambahkan 'wang' pekerja dalam KWSP. Jika keuntungan tinggi, maka dividend tahunan yang dilapurkan juga tinggi. Jika dividend tahunan 6%, RM1,000 milik pekerja dalam tabung KWSP akan menjadi RM1,060..

Wang KWSP tidak boleh digunakan untuk tujuan sampingan saperti membantu 'kerajaan' atau 'syarikat milik kerajaan'...

Wang ini adalah wang simpanan hari tua - wang yang akan digunakan pekerja menmpung kehidupan setelah hilang kemampuan kerja atau mencari pendapatan...Kini, jika hanya ada RM800 atau kurang sebulan untuk menampung diri untuk 20 tahun... kita ada masalah besar...

Kerajaan UMNO-BN telah menceroboh 'simpanan hari tua' pekerja ini, dengan alasan membantu menyelamatkan ekonomi negara - justeru pekerja dibenarkan gunakan duit 'simpanana hari tua ini'  - membuat pengeluaran beli rumah, dll ...kini ada Akaun 1 dan Akaun 2...justeru 'wang simpanan hari tua' secara otomatik berkurangan. Pekerja digalakkan beli rumah sendiri(kini juga rumah kedua) ...tetapi bila sampai umur 55 (atau 60), berapa ramai yang akan siap jelaskan bayaran pinjaman dan memiliki rumah sendiri? Jika terpaksa lagi menjelaskan bayaran pinjaman bulanan bertahun-tahun lagi, adakah RM800 sebulan cukup? Jika tak bayar balik pinjaman bank, rumah pun akan hilang ---dilelong bank? Mungkin 15 tahun lepas, RM800 sebulan cukup...tetapi kini, berapa yang perlu untuk setiap bulan...Ini MASALAH besar akan datang...dan kos kehidupan semakin bertambah...

Wakil pekerja dalam Lembaga KWSP pada masa ini adalah:-
  • Employees' Representatives:
    1. Tuan Hj Adnan Mat - Setiausaha Agung CUEPACS
    2. Puan Catherine Jikunan - Secretary of the Malaysian Trades Union Congress, Sabah; Deputy Treasurer of Federation of Bank Employees Malaysia -
    3. Puan Hadiah binti Leen -
      President of the Sarawak Bank Employees' union as well as head of Women of the Malaysian Trades union Congress (MTUC), Sarawak Division.
    4. Encik Abdul Halim Mansor - Presiden, Malaysian Trade Union Congress(MTUC)
Justeru - nampaknya ada 3 orang daripada MTUC ...termasuk Presiden MTUC sendiri...

CUEPACS - berapa sebenar ahli CUEPACS yang terlibat dalam skim KWSP? 

Tapi persoalannya adalah apakah 4 orang wakil pekerja dalam Board EPF ini melakukan?

* Adakah mereka hanya 'memanaskan kerusi'...dan tak melakukan apa yang perlu untuk berjuang demi pekerja memastikan EPF/KWSP melakukan apa yang perlu untuk memastikan EPF melakukan apa yang perlu untuk meningkatkan jumlah 'wang simpanan hari tua' pekerja?
 
* Adakah mereka hanya duduk diam ....'berterimakasih kepada Najib, Menteri Kewangan' kerana memberikan kehormatan jadi ahli Lembaga KWSP - tambah pula mendapat elaun tambahan? (Apa yang berlaku kepada wang yang diberikan kepada wakil pekerja ini - masuk poket sendiri atau dikembalikan kepada MTUC dan CUEPACs - padsa pandangan saya, wang elaun kecuali wang perlu untuk belanja pengangkutan, makan dan penginapan harus dikembalikan kepada pekerja memalui MTUC, CUEPACS atau terus masuk kembali kepada tabung KWSP...).

* Siapakah yang memilih wakil pekerja? Sepatutnya pekerja yang memilih - bukan kerajaan sahaja yang memilih dan melantik sendiri. Saya dimaklumkan bahawa kerajaan yang pilih, bukan MTUC yang memilih.... [Kini ketua kampung pun dipilih kerajaan ...justerus bukan sesuatu yang tidak mengejutkan jika kerajaan juga memilih dan melantik 'wakil pekerja'...Selepas Presiden MTUC Khalid Atan meninggal dunia, secara lojik 'Acting' Presiden dilantik tetapi Abdullah Sani tidak dilantik mengantikan Khalid sebagai wakil pekerja - adakah kerana dia dari parti PKR? ...?- Justeru, adakah kerajaan melantik "YES' man - mereka yang akan dengar dan ikut apa kata kerajaan bukan mereka yang berjuang sungguh-sungguh demi pekerja penyumbang skim KWSP?

* Haruskan Presiden atau Setiausaha Agung MTUC atau CUEPACS menjadi ahli Lembaga KWSP - jika ini berlaku, tidakkah ini akan menjejaskan kuasa MTUC atau KWSP mengeluarkan pendirian mengenai KWSP yang kritikal - bila pemimpin mereka dalam Lembaga? Kini, nampaknya wakil pekerja tidak memaklumkan apa-apa kepada pekerja yang mereka mewakili. MTUC pun, bila mengeluarkan kenyataan berkenaan isu KWSP... ianya bila maklumat sudah keluar dalam media...anih..kerana bila ada wakil dalam Lembaga KWSP - apa yang salah dan tak betul sepatutnya lama sudah diketahui MTUC - justeru isu harus lebih awal dikeluarkan oleh MTUC sebelum isu itu keluar dalam media massa... (Contoh...protes MTUC mengenai kadar dividend rendah...mengenai hakikat Malaysia mahu tambah pelaburan wang KWSP di US...- 2 keadaan apabila MTUC hanya membuat kenyataan SELEPAS isu itu dilapurkan di Media...) - Adakah ini bermakna wakil MTUC dalam Lembaga KWSP gagal memaklumkan kepada MTUC terlebih dahulu...

* Kini, dikalangan lebih 6,000,000 yang ada simpanan KWSP - ada masalah kerana mereka yang berpendapatan rendah tidak akan mempunyai 'wang simpanan hari tua' yang cukup - apa cadangan MTUC? Apakah cadangan menyelesaikan masalah ini yang akan dibawa oleh wakil pekerja dalam Lembaga KWSP kepada KWSP....
The Employees Provident Fund (EPF) says that nearly 80% of workers who will turn 55 this year will not have enough savings in their account to live above the poverty line...EPF chief executive officer Shahril Ridza Ridzuan said yesterday that the workers would not have enough in total EPF savings to enable them to live on RM800 a month for the next 20 years.
TAK GUNA ADA WAKIL PEKERJA DALAM LEMBAGA KWSP SEKIRANYA TIDAK ADA APA-APA YANG DILAKUKAN WAKIL UNTUK MENGUNTUNGKAN PEKERJA...atau menjaga kepenting pekerja penyumpang KWSP {Wakil yang tidak sentiasa berjumpa dan berkomunikasi dengan pekerja juga 'tak guna' - mereka bukan wakil pekerja yang sah - hanya wakil pilihan kerajaan sahaja???? bukan pun mewakili MTUC atau CUEPACs sebenarnya?? bukan juga mewakili pekerja...

UNION - hakikat kini adalah bilangan pekerja yang menjadi ahli kesatuan adalah sangat rendah - dan semakin lama nampaknya keahlian kesatuan di kalangan pekerja swasta berkurangan...Hanya lebih kurang 30% kesatuan pekerja yang kini jadi ahli MTUC..


Di kalangan kesatuan sekerja sektor swasta, bilangan keahlian semakin lama semakin berkurangan...

2014 - 376,362
2015- 366,348
2016-362,031
2017- 354,313
Bilangan keahlian dikalangan kesatuan pekerja sektor awam dan badan statutori bertambah sikit...

924,961 bilangan ahli kesatuan di Malaysia

Bilangan pekerja yang sedang bekerja adalah 14.16 juta - 14,160,000

 
Lembaga/Board EPF adalah yang paling berkuasa dalam KWSP - juga mengarahkan 'Investment Panel"...
"Section 4B(1) EMPLOYEES PROVIDENT FUND ACT 1951 'There shall be established an Investment Panel responsible for matters pertaining to the investment of the assets of the Board which shall be subject to such directions issued by the Board and approved by the Minister from time to time. 
Wakil pekerja dalam Lembaga KWSP ada tanggungjawab besar ... masa sudah tiba untuk pekerja dan kesatuan melihat dengan lebih terperinchi apa sebenarnya yang mereka melakukan dalam Lembaga... Adakah berjuang untuk pekerja, penyumbang KWSP)...ataukah mereka hanya duduk diam memanaskan kerusi sahaja? 

Undang-undang memberikan pekerja HAK dan peluang perwakilan, apakah yang pekerja dan kesatuan akan buat dengan hak dan kuasa ini?

EPF: 80% retiring at 55 will live a poor life

 | March 13, 2015
Retirees will not have enough to live above poverty line of RM830 for 20 years

KUALA LUMPUR:The Employees Provident Fund (EPF) says that nearly 80% of workers who will turn 55 this year will not have enough savings in their account to live above the poverty line.

EPF chief executive officer Shahril Ridza Ridzuan said yesterday that the workers would not have enough in total EPF savings to enable them to live on RM800 a month for the next 20 years. 

Malaysia’s poverty line income is set at RM830.

The reason for this is that most of them were on low wages when they started contributing to the fund in 1980s, and continued earning relatively low salaries till they turned 55.

More than 75% of 14 million EPF contributors earn less than RM2,000 a month. About 15% earn between RM2,000 and RM5,000 a month, and those earning more than RM5,000 are in the top 10%.

EPF has set RM196,800 as a savings threshold that would allow a contributor to spend at least RM800 a month for the next 20 years.

The threshold is revised every three years to take into account inflation.

Only about 20% of its contributors who turn 55 this year are expected to have RM196,800 in total savings. That percentage is likely to stay about the same in the coming years, said Shahril.

“Historically, we have a low wage environment, so that percentage has inched up only a little.”

“This is why we tell contributors not to take out their savings till they are 60, when they really retire.

“That extra five years can earn them an extra 40% through compound interest.”

These figures, he said, reflect the new reality of working life in Malaysia, as people will have to work beyond 55 in order to save enough to live out the rest of their lives.

“This is the trend in developed countries and we are getting there. The reality is that you can no longer retire at 55 and enjoy yourself.”

That age was set in the 1950s and has not been changed to take into account longer life expectancies. People are expected to live through their 70s.

“We need policies to deal with this, such as financial literacy training so that young people are aware of the need to save for retirement and how to integrate old workers into the market.

“These are issues that advanced economies have to deal with and we are getting there.” - FMT News, 13/3/2015