Tuesday, June 18, 2024

Putrajaya digesa henti mohon keluarkan kandungan media sosial termasuk Tik Tok (Malaysian Insight)

 

Putrajaya digesa henti mohon keluarkan kandungan media sosial


Kumpulan hak asasi manusia meminta kerajaan menghentikan tindakan memohon penyingkiran kandungan di aplikasi media sosial. – Gambar fail The Malaysian Insight, 17 Jun, 2024.

PUTRAJAYA digesa berhenti meminta TikTok secara rahsia untuk mengalih keluar siaran atau memadam akaun rakyat Malaysia, kata kumpulan hak asasi hari ini.

Malaysia Menentang Hukuman Mati dan Penyeksaan (Madpet) berkata kerajaan tidak boleh berselindung atau bertindak secara ‘rahsia’ dalam mencabul hak kebebasan bersuara dan pendapat rakyat.

“Bersikap terbuka, maklumkan pesalah undang-undang yang mereka langgar, dan mengapa kerajaan menapis atau menyekat jawatan/akaun ini,” kata wakil Madpet Charles Hector dalam satu kenyataan.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan bahawa Malaysia membuat 1,862 tuntutan kepada TikTok untuk mengeluarkan kandungan pada separuh kedua tahun lepas, 5.5 kali ganda daripada jumlah enam bulan sebelumnya.

Berdasarkan laporan ketelusan dua kali setahun TikTok, Malaysia membuat 2,202 permintaan alih keluar kepada TikTok pada 2023, peningkatan lebih 30 kali ganda daripada 70 pada 2022, dan jumlah permintaan paling banyak daripada sebuah negara di dunia.

Australia menduduki tempat kedua dengan 651 permintaan. Di Asia Tenggara, Indonesia berada di tempat kedua dengan 351, dan Singapura ketiga dengan 47.

Malaysia sahaja bertanggungjawab untuk lebih satu perempat daripada tuntutan penyingkiran kandungan di dunia dalam tempoh ini.

TikTok tidak memberikan butiran kandungan yang diminta untuk dihadkan di Malaysia. Ia berkata ia hanya akan mengalih keluar kandungan yang melanggar garis panduan komuniti atau undang-undang tempatan.

Trend yang sama juga diperhatikan pada platform Meta, yang memiliki Facebook dan Instagram.

Hector berkata angka-angka ini membimbangkan, dan bertanya sama ada pemegang akaun menyedari permintaan yang dibuat oleh kerajaan.

“Adakah orang yang jawatannya dipadamkan atau akaunnya ditutup telah disedarkan bahawa kerajaan menyebabkannya dan sebab ia berbuat demikian?

“Adakah mangsa pencabulan hak kerajaan ini diberi hak untuk didengari sebelum kerajaan Malaysia meminta Tik Tok mengeluarkan kandungan pengguna dan/atau memadamkan akaun?

“Atau adakah kerajaan hanya menyembunyikan daripada mangsa hakikat bahawa kerajaan sendiri yang berada di sebalik ‘penapisan’ dan pemadaman akaun atau siaran Tik Tok mereka?

“Jika tidak ada atau hanya sedikit, maka tindakan kerajaan Malaysia adalah menyedihkan, tidak adil dan salah guna kuasa,” kata Hector.

Beliau menambah bahawa tindakan tidak adil dan tidak boleh diterima seperti itu, lebih-lebih lagi oleh kerajaan yang dipanggil ‘reformis’ Pakatan Harapan pimpinan Anwar Ibrahim, tidak sepatutnya berlaku.

Hector, yang merupakan seorang peguam, berkata penapisan atau pemadaman akaun sedemikian tidak boleh dilakukan tanpa perintah mahkamah.

Beliau menambah perintah dan injunksi ex-parte boleh diperolehi dengan cepat, dan pelanggar undang-undang yang disyaki juga akan mempunyai hak dan peluang untuk mencabar perintah interim sedemikian di mahkamah.

“Sebaik-baiknya mahkamah bebas kita yang menentukan perkara yang menyalahi undang-undang, bukan kerajaan atau perdana menteri, sebelum mengarahkan sebarang penapisan.

“Kerajaan tidak boleh bersendirian, tanpa perintah mahkamah, menapis atau membuang jawatan yang mengkritik tindakan atau kedudukan kerajaan, dan Malaysia mesti sentiasa mempromosikan dan mempertahankan kebebasan bersuara, pendapat dan akhbar.”

Beliau menambah bahawa kerajaan mesti secara aktif meminta Tik Tok untuk menghentikan tapisan atau sekatan akaun yang terjejas.

“Madpet juga percaya bahawa pengguna ini berhak untuk memohon maaf dan pampasan atas kehilangan hak sementara,” katanya.

Tambahnya Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil mesti mendedahkan dengan segera bilangan permintaan penyingkiran kandungan yang dibuat kepada penyedia perkhidmatan atau pemilik Aplikasi lain, seperti Facebook, G-Mail, Google, Whats App, Telegram, Instagram, Twitter dan aplikasi lain yang serupa pada 2023 dan 2024. – 17 Jun, 2024, Malaysian Insight

See full statement:-

MALAYSIA, Stop asking TIK TOK to CENSOR our posts - Government must ACT only when laws broken and according to LAW.

No comments: