Tuesday, August 08, 2017

Arifin Zakaria (ex CJ)dan PM Najib, serta Raus kini, menyebabkan 'Judicial Crisis' baru untuk Malaysia?

Tarikh  akhir Raus sebagai Ketua Hakim Negara adalah 3/8/2017 (iaitu bila beliau mencapai umur 66 tahun dan 6 bulan)

Tetapi, kita diberitahu bahawa Ketua Hakim Negara sebelum itu, iaitu YAA Tun Dato’ Seri Arifin bin Zakaria, telah pada 30/3/2017, yang merupakan tarikh terakhir beliau memegang posisi Ketua Hakim Negara ...kononnya telah menasihati YDP Agung untuk melantik Raus sebagai 'hakim tanbahan' bermula 4/8/2017 untuk tempoh 3 tahun lagi...)
Kemudian PM Najib kononnya telah menasihat YDP Agung untuk melantik (atau mengekalkan) Raus sebagai Ketua Hakim Negara bermula 4/8/2017 untuk tempuh 3 tahun...
Raus telah mengankat sumpah dan dilantik Ketua Hakim Negara pada jam lebih kurang 10.30 malam, 4/8/2017....
Saturday, 5 August 2017

Md Raus sworn in as CJ once again


It’s official: The King handing over the letter of appointment to Md Raus at Istana Negara. — Bernama
It’s official: The King handing over the letter of appointment to Md Raus at Istana Negara. — Bernama

PETALING JAYA: Tan Sri Md Raus Sharif has been sworn in again as the Chief Justice. 

The ceremony before the Yang di-Pertuan Agong at Istana Negara started at about 10.30pm yesterday and was witnessed by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Azalina Othman Said, Court of Appeal President (PCA) Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin, Chief Judge of Malaya Tan Sri Ahmad Maarop and Federal Court Chief Registrar Datuk Seri Latifah Mohd Tahar. - Star, 5/8/2017

SEBELUM 4/8/2017 - harapan ramai adalah bahawa Raus Sharif akan lakukan yang betul dan bersara pada 3/8/2017, dan seterusnya akan MENOLAK perlantikan beliau sebagai 'hakim tambahan' dan Ketua Hakim Negara mulai 4/8/2017 dan seterusnya untuk tempuh tiga(3) tahun akan datang...MALANGNYA, RAUS  SHARIF TIJDAK BERBUAT DEMIKIAN ... dan Malaysia, mengikut pendapat saya, berada dalam JUDICIAL CRISIS ,yang baru.

* Jika Raus Sharif meletak jawatan pada 3/8/2017, kemungkinan besar Tan Sri Dato’ Seri Zulkefli bin Ahmad Makinudin akan menjadi Ketua Hakim Negara sehingga 27 September 2017(tarikh bila beliau mencapai umur 66 tahun 6 bulan)

SEKARANG KITA LIHAT KEMBALI KEPADA SIAPA YANG MENYEBABKAN 'MASALAH'  INI...

1YAA Tun Dato’ Seri Arifin bin Zakaria

 The appointment of YAA Tan Sri Dato’ Seri Md Raus bin Sharif and YAA Tan Sri Dato’ Seri Zulkefli bin Ahmad Makinudin as additional judges in the Federal Court after each of them reaching the age of 66 years and 6 months is on the respectful suggestion and advice of the Chief Justice at the material time, YAA Tun Dato’ Seri Arifin bin Zakaria to His Majesty the Yang di-Pertuan Agong on the 30th of March 2017, before Yang Amat Arif retired....
Mengapa Arifin Zakaria berbuat demikian? Adakah beliau diarah? Adakah beliau mendapat apa-apa 'hadiah' atau 'balasan' untuk melakukan apa yang telah dia buat? Apakah yang Arifin Zakaria buat sekarang? Selain daripada pencen, adakah beliau mendapat pendapatan lain hasil perlantikkan/'recommendation'  PM Najib atau UMNO-BN? Mungkinkah ada 'ugutan' terlibat?

Apa yang Arifin buat sangat BAHAYA - kerana jika Ketua Hakim Negara diakhir tempoh perkhidmatan boleh buat ini, ....apa salahnya Najib melakukan perkara sama pada tarikh akhir beliau ada kuasa selaku Perdana Menteri...dan YDP Agung tak ada pilihan tetapi lakukan sapertimana dinasihati...PM ada banyak kuasa dalam Perlembagaan ini...

Jika Raus kekal jadi ketua Badan Kehakiman, PM Najib pun boleh lantik ramai Hakim hari terakhir beliau ada kuasa?

2. PM Najib  


Ya, beliau seharusnya sedar bahawa Arifin Zakaria telah melakukan sesuatu yang salah.... dan beliau mungkin tidak dapat elak Raus terus kekal sebagai 'hakim tambahan' untuk tiga(3) tahun, jika perlantikan itu akhirnya didapati 'sah'..

TETAPI Najib memburukkan keadaan dengan menasihat YDP Agung untuk terus melantik Raus sebagai Ketua Hakim Negara untuk tempuh 3 tahun. Najib boleh melantik  Tan Sri Dato’ Seri Zulkefli bin Ahmad Makinudin atau mana-mana orang berkelayakkan menjadi Ketua Hakim Negara mulai 4/8/2017 ...tetapi beliau tak berbuat demikian...tetapi telah memburukkan keadaan dengan melantik Raus sekali lagi menjadi Ketua Hakim Negara....

Ramai kata tindakan perlantikkan sebagai 'hakim tambahan' serta juga perlantikkan terus jadi Ketua Hakim Negara adalah 'tidak sah' kerana tidak mematuhi undang-undang Malaysia - sama ada Perlembagaan Malaysia atau undang-undang lain...

Justeru, pihak berpendirian begitu, ada opsyen memfailkan tindakan Mahkamah --- TETAPI bolehkah percaya hakim dan sistem penghakiman di Malaysia untuk bertindak secara bebas, berintegriti, berkecuali....? Ini isu 'ketua' semua hakim - orang perseorangan yang ada pengaruh besar masa depan hakim di Malaysia? 

Bagi saya, ini bukan hanya setakat isu sama ada Perlembagaan Negara atau undang-undang Malaysia dipatuhi...atau tidak...ianya lebih besar daripada ini. Ini isu NILAI dan PRINSIP...Tambahan pula, Perlembagaan Malaysia pun ada banyak perkara yang tak betul, dan telah dipinda berkali-kali. Pindaan pun kebanyakkan masa bukan setelah mendapat 'consensus' di Parliament tetapi hanya dengan undi dua pertiga, yang boleh dilakukan kerana parti memerintah semasa menang lebih dua pertiga kerusi Parlimen...


UN Basic Principles on the Independence of the Judiciary - Chief Justice and imminent 'judicial crisis'? - ini bukan sahaja isu Perlembagaan dan/atau tafsiran Perlembagaan, tetapi lebih penting adalah isu PRINSIP - di sini kita melihat piawai antarabangsa yang juga terpakai di Malaysia, sebuah negara dalam Bangsa-Bangsa Bersatu..

BANGALORE PRINCIPLES OF JUDICIAL CONDUCT


Siapakah itu Hakim?
Adakah hakim perlu bebas - bebas membuat keputusan berasaskan keadilan tanpa tekanan atau pengaruh mana-mana pihak?
Adakah Hakim perlu pro-kerajaan dan Perdana Menteri - jangan lupa banyak kes difailkan terhadap PM, Menteri, Polis, Kerajaan...apakah jenis Hakim yang diperlukan di Malaysia?
Adakah kita perlukan Hakim yang bebas dan berkecuali - tidak takut jika beliau membuat keputusan tidak berpihak kerajaan?
Jika yang diperlukan adalah hakim sedemikian...apa yang perlu dilakukan untuk memastikan bahawa hakim boleh bertindak adil tanpa bimbang apa Perdana Menteri atau kerajaan atau 'ketua hakim'(atau hakim senior lain) boleh buat?

In perkara yang sudah difikirkan, dan satu yang diperlukan adalah 'Security of Tenure' - ertinya tak boleh buang kerja 'hakim' setelah dilantik jadi hakim sehingga mencapai umur persaraan, di Malaysia kini 6 tahun. Bukan sahaja itu, jika dilihat daripada piawai antara bangsa termasuk Prinsip diterima oleh Bangsa-bangsa bersatu adalah tarikh akhir tempoh perkhidmatan juga harus PASTI - jika mana-mana orang sama ada Menteri, PM atau Hakim lain boleh menyebabkan dilanjutkan tempoh - "Security of Tenure'(Jaminan Tempoh Perkhidmatan) sebagai satu cara menjamin kebebasan hakim akan dikompromi...

 SECURITY FOR TENURE - memerlukan kepastian tarikh akhir perkhidmatan

2. Judges, whether appointed or elected, shall have guaranteed tenure until a mandatory retirement age or the expiry of their term of office, where such exists.- UN Basic Principles on the Independence of the Judiciary...




Justeru, jika dilihat Perlembagaan Malaysia kini, ada beberapa pindaan yang perlu dibuat segera memastikan tarikh akhir tempoh perkhidmatan mesti PASTI - tidak boleh dilanjutkan, antara lain,..

a) Kini ada peruntukkan yang membenarkan YDP Agung melanjutkan tempuh untuk 6 bulan maksima selepas tarikh persaraan 66 > Nyata yang menasihay YDP Agung adalah PM, dan ada hakim dilanjutkan ada yang tak dapat lanjutan ... justeru, ini kena dikeluarkan, dan tarikh akhir pasti semua hakim adalah tarikh persaraan.

b) Peruntukkan mengenai 'hakim tambahan' yang telah digunakan dalam isu Raus - ia terpaksa dikeluarkan untuk mendapat kepastian tarikh akhir tempoh perkhidmatan..

c) Pesuruhjaya Kehakiman(Judicial Commissioners) - JC ini biasa dikatakan dilantik untuk 'contract 2 tahun' - selepas itu mungkin dilanjutkan lagi 2 tahun. Mereka mungkin akhir dilantik jadi Hakim atau tidak. JC ada kuasa sama dengan Hakim...Apa ini? 'Probation' untuk Hakim ...Hakim mesti dilantik terus jadi Hakim - tak ada 'probation' dsb... Justeru, pemilihan Hakim mesti teliti...

Kit Siang’s questions for chief justice Raus Sharif

FMT Reporters
 | August 8, 2017 
The veteran parliamentarian wants Raus to justify his acceptance of tenure extension and asks if he has been faithful to his oath of office.

lim-kit-siang-rausKUALA LUMPUR: MP for Gelang Patah Lim Kit Siang has asked Raus Sharif, whose tenure as chief justice was extended on Aug 4, to prove that his appointment is indeed constitutional.

The DAP parliamentary leader said in a statement today that he had yesterday asked Raus whether it would be constitutional and proper for Raus to continue to be appointed as “additional judge” in August 2020 to extend his tenure as chief justice for another three years?”

“Raus has yet to answer. I await his answer. But I want to ask him a further question:

“Unless Raus can defend as ‘unprecedented but constitutional’ his re-appointment as chief justice in August 2020 for another three years using the unconstitutional backdoor of ‘additional judge’, how can he justify his present re-appointment?”

Raus was appointed chief justice on April 1 and retired on Aug 3. However, he was appointed an “additional judge” and his tenure as chief justice extended for three years the following day.

The appointment of Raus has been mired in controversy following protests from the legal fraternity, who said no Federal Court judge can remain in his administrative post after reaching 66 years and six months of age.

The Malaysian Bar has announced it will challenge the decision to extend his tenure as an additional judge of the Federal Court.

In his statement today, Lim also wanted Raus to answer another question: “Whether he is true to his solemn oath of office and allegiance to ‘bear true faith and allegiance to Malaysia, and will preserve, protect and defend the Constitution?’”

The veteran politician said the ball was now in Raus’ court. - FMT News, 8/8/2017

 

 

Raus Sharif appointment worse than Salleh Abas sacking, says Nurul Izzah



Raus Sharif appointment worse than Salleh Abas sacking, says Nurul Izzah
PKR vice-president Nurul Izzah Anwar says Prime Minister Najib Razak is trying to further 'emasculate the judiciary'. – The Malaysian Insight file pic, August 5, 2017.


PKR vice-president Nurul Izzah Anwar yesterday night called Chief Justice Raus Sharif's term extension and appointment “worse” than the sacking of the Lord President of the Supreme Court, Salleh Abas, in 1988 by then prime minister Dr Mahathir Mohamad.

The sacking triggered the 1988 constitutional crisis and many Malaysians saw the removal of Salleh and two other Supreme Court judges as the end of judicial independence in Malaysia.

The Lembah Pantai MP and daughter of jailed de facto PKR leader Anwar Ibrahim said Prime Minister Najib Razak’s appointment of Raus and Court of Appeal president Zulkefli Ahmad Makinudin was no different from Dr Mahathir’s sacking of Salleh.

“It’s an outrageous transgression on our judiciary,” she said.

“Obviously he (Najib) wants to emasculate the judiciary further. Najib Razak has not just caused an uproar wth his decision, he has also created a low point in the Malaysian judiciary,” Nurul said in reaction to the term extensions of Raus and Zulkefli, who are both past the mandatory retirement age of 66 years and six months.

Speaking to The Malaysian Insight at the PKR open house in Kuching, she said she was “extremely sad” because what Najib went "beyond winning the election or the survivability of any political party”.

“The appointments affect our very democratic institution. The judiciary is the bulwark against the excesses of the legislative. Where do we turn to after this?

“I don't know what is going on in Najib's mind.

“All I know is that this smacks of a desperate attempt by a kleptocratic regime trying to cling to power.

“The ramification of Najib's decision will not just be felt in the legal fraternity but by all Malaysians, and Malaysian have to expect the worst in judicial outcomes after this."

See Chee How, the elected representative of the urban Batu Lintang seat in Kuching, said the swearing-in of the chief justice was an important event that should have been conducted in a dignified manner.

“You don't do it in the middle of the night, (as though) worried that if he waits for daybreak, someone else will be sworn in instead and steal the position from him.

“Yes, we have politicians doing that (swearing in) but this is the chief justice.

“He can't be doing what the politicians are doing.

“That speaks a lot about Malaysia.

“I don't think other countries swear in their chief justice in the middle of the night.”

See, a senior lawyer, said that while he was unable to categorically declare the term extension “constitutional, legal, right or wrong”, the fact that it was being challenged by so many people “on all fronts” showed that something was not right about it.

Pakatan Harapan leadership recently presented a memorandum to the King stating its opposition to the term extension, which the Bar Council deems unconstitutional and is resolved to challenge in court. – August 6, 2017, The Malaysian Insight

No comments: